torsdag 1 oktober 2009

Utmana Ödet! 1/10



Lilian Bokestig och jag i förra årets show! Lilian var även med i första showen 1999, och även i årets kommande show. Grym sångerska och basist!

Vill du läsa mina anekdoter om musikbranschen i allmänhet och vissa skivbolagsdirektörer i synnerhet bör du börja läsa inläggen från början, dvs from den 1 sept!

Då: 
Ja nu hade jag ju gått och ruvat i en massa år på vad jag ville, och inte ville, och kommit fram till att from nu så ska jag bestämma själv! Ingen ska sätta mig i samma sits igen som Silly Plutt gjorde.   Här och nu tar jag kontrollen och jag har ingen längtan längre att bli ”stjärna”, bara jag får sjunga och uppträda så är jag nöjd och glad. 
Gärna på hemmaplan så jag kan vara så mycket som möjligt med mina barn.  

Jag startade Stars 4 U som var den första showgruppen i Sundsvall. Jag fick med mig tre lokala solister och Hansi gjorde bakgrundsmusiken. 
Det har för övrigt varit väldigt viktigt för mig att ge lokala musiker och artister jobb. Varför gå över ån efter vatten i onödan?

Jag fick mitt första uppdrag på en lokal i Sundsvall där jag skulle sätta ihop en julshow under hela december år -99.  Det var en "hård skola" där jag vid första mötet förstod hur mitt liv som kvinnlig företagare skulle kunna komma att te sig. Eftersom Hansi skulle spela in musiken som jag valt ut följde han med mig på mötet. Han ville ju även veta lite om tekniken. Varje mening inledde uppdragsgivarna med att ställa frågor till Hansi, trots att jag satt bredvid. Hansi visste ju inget om mitt upplägg utan sa varje gång ”det är Susanne ni ska prata med, jag ska bara spela in musiken”, men det gick inte in. Jag var liksom osynlig fast det var jag som hade fått uppdraget. Men jag kan ju försvara dem med att det inte var så vanligt med kvinnliga showproducenter i Sundsvall då så man får ju förstå att det skulle ta ett tag att smälta! 

Nåja, showen blev jättebra och vi hade väldigt kul på scenen! Ryktet spred sig snabbt och vi hade fullsatt i princip varje kväll. Men det var inte lätt att samarbeta med krögaren och jag fick inte betalt för mina fakturor. Jag fick det ganska kämpigt som nystartad företagare eftersom jag såklart betalade lön till de andra artisterna men själv fick jag inte betalt vilket gjorde att jag låg ute med en massa pengar. Vid varje samtal fick jag löften om att de skulle eller redan hade betalat. Men så var det inte och till slut förstod jag att jag måste tala ett annat språk! 

När vi hade 1 show kvar i slutet av december, och som jag visste var fullbokad, fick jag till slut hota med att vi inte skulle komma om inte alla fakturor betalats innan klockan tio samma morgon som showen skulle äga rum. 

Då fick jag betalt!

Sen kändes det inte bra att fortsätta samarbeta så det var lika bra att packa ihop och gå sin väg. Tack och lov så hade jag varit noga med att det var min showgrupp och min produktion.  
Detta har förföljt mig sedan dess, att det är jätteviktigt för mig att det är mina produktioner, att jag har kontrollen och att jag bara kan ta med mig mitt pick och pack och dra om det inte känns bra.   

Men att hålla ihop en showgrupp är inte lätt! Många viljor, stora bekräftelsebehov, känsligt förpackade. Inte gjorde jag det lätt för mig heller eftersom jag både var producent, arbetsgivare och sångerska som skulle fungera tillsammans med de andra på scenen. Dessutom tjej (vilket irriterar mig att jag överhuvudtaget nämner som negativt, men jag hoppas att ni förstår hur jag menar)! Dessutom alldeles för snäll, nybliven företagare med allt vad det innebär. Och för att få det att gå ihop ekonomiskt så gjorde jag såklart allt själv, med två små barn och ingen karl hemma. 
Jag sov aldrig, då heller! 
Men det som inte dödar en härdar en heter det väl!

Nu:
Om jag ser tillbaka på alla shower jag producerat under dessa tio år och tänker på alla olika krogar, företagsfester, privata fester mm vi uppträtt på så har jag bara råkat ut för en lurendrejare till efter den som jag tidigare nämnt, och han sitter bakom lås och bom nu! 
Dock  av en helt annan anledning!
Jag kommer ihåg hur han gjorde sig okontaktbar och aldrig svarade när jag ringde för att fråga varför han inte betalade fakturan. När det gått flera månader så åkte jag helt sonika till "brottsplatsen" och bad att få låna deras telefon. Då svarade han äntligen (trodde ju att det var nån av hans anställda) och kunde inte skylla på nånting utan blev tvungen att betala.

Men i övrigt har jag varit förskonad och numera är det ju jag själv som också är krögaren i de allra flesta fall! Stars 4 U får fortfarande en massa förfrågningar från olika håll, men showerna i Våningen går ju såklart först! 

Jag vet att jag gett mig in i två ganska speciella branscher så man kan väl sammanfatta med att jag gillar att utmana ödet! Men jag har gett mig sjutton på att jag ska klara detta på mitt sätt!

Men hur som helst var detta bara början på alla musikaliska äventyr som väntade....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar