måndag 21 september 2009

Helene Sjöholms kläder! 21/9

Då:

Nåväl, jag skippade tanken på en musikkarriär, igen, tröttnade på resebyrån och skaffade ett annat  ”riktigt” jobb som redigerare på "Stadens Tidning". Jag trivdes väldigt bra för jag fick ju vara kreativ och välja bilder, skriva rubriker, redigera text och bestämma hur sidorna skulle se ut. 

Under den tiden så fick vi två barn Hansi och jag och detta upptog såklart flera underbara år av mitt liv där jag älskade att "bara"  vara mamma. Men självklart kunde jag inte låta bli att sjunga och skriva musik, och efter ett tag fick jag fler och fler uppdrag att förgylla fester och olika tillställningar med min sång på fritiden och jag började längta, igen! Jag tror att alla som håller på med musik kan instämma i att man ibland inte väljer själv, utan musiken väljer dig helt enkelt!

 

Jag var gravid när Björn och Benny var ute och letade efter en sångerska till en musikal de skulle sätta upp, men var ändå på audition och fick sjunga för mina idoler. Titta på klippet från audition HÄR. Två härliga, snälla karlar som lyssnade snällt och ställde frågor som om de verkligen var intresserade och ville veta mer om mig. Vilken skillnad när man ser dagens idoljury,(även om det har blivit mycket bättre med den nuvarande juryn) och jag skulle önska att alla med musikaliska drömmar hade fått möta denna jury istället!

Hur det gick?

Rollen gick till en annan Sundsvallstjej vid namn Helene Sjöholm och resten är som man säger historia! 

Imorgon ska ni få höra min version av hennes megahit "Du är min man" som jag har gjort i en Chillout-version.

Jag kan nog ärligt säga att jag inte ofta blir avundsjuk, men en sak i livet skulle jag verkligen önska. Att få vara i Helene Sjöholms kläder bara för att få jobba med mina idoler, dessa genier som verkar vara så genuina, glädjefyllda, musikaliska gogubbar. Tänk att få tillbringa några timmar med dem vid ett piano! Sen är ju såklart Helenes röst inte fy skam heller...

Ja, ja vad är väl en bal på slottet... :)


Lite senare:

För några år sedan hamnade jag på samma flygplan som min allra största ungdomsidol, nämligen Agnetha Fältskog! Det låter säkert jättelöjligt men resan som skulle ta några timmar kändes som några minuter för mig. Bara några rader framför mig sitter Agnetha. Min Agnetha!!! Just den Agnetha vars förtjänst det är att jag bestämde mig för att bli sångerska.

Lyssna HÄR på min version av "Lay all your love on me" som är med på min Chilloutskiva som jag spelar som bakgrundsmusik i Våningen.

När vi skulle kliva av planet hade jag samlat tillräckligt med mod och jag gick fram till henne och tackade för allt och bla bla bla, för jag vet inte vad jag sa! Men hon var jättesöt, glad och trevlig:) Mina söner var så gulliga (för dem var denna kvinna såklart som vilken kvinna som helst om än en väldigt vacker sådan) och när jag skulle försöka förklara för dem vad stort detta var för mig, frågade de: Är det här ungefär som att vi skulle sitta på samma plan som Hammerfall?


Nu:

Ikväll har vi (Stars 4 U) bland annat repat Dont stop me now (Queen) och Life on mars (David Bowie). Låter hur bra som helst redan och blir väldigt annorlunda med vår sättning. (70-talsmusik på bas, gitarr, piano, dragspel och en massa stämmor). 

Det blir en annorlunda julshow i år! 

Ifjol hade vi fullsatt nästan alla kvällar på julfesterna. Ca 3000 gäster bara i december. Hoppas verkligen att det blir lika mycket folk i år och att folk och företag unnar sig och sina anställda en upplevelse innan jul även i år. Men det känns så då vi redan har en massa bokningar och det bara är september ännu! Men det är klart att det är lite nervöst, då jag i alla mina projekt satsar mina egna pengar och inte har statliga medel eller andra bidrag för att bedriva min verksamhet.

Men jag är inte bitter, inte alls:):):)

Tack för alla fina mail jag får med kommentarer om mina ord. Det värmer verkligen ska ni veta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar